Tijdens mijn studie Biologie in Leiden, reed ik ‘op de taxi’ als bijbaan. De meeste van mijn medestudenten gingen de horeca in, ik vond rijden veel leuker. Je ontmoet allerlei soorten mensen en je komt in de raarste situaties terecht waarin je soms ook wel je mannetje moet staan. Dat maakt rijden op een taxi zo bijzonder. Geen rit is hetzelfde.
Spannende stap
Zoals ook de studenten in de horeca vaak een eigen zaak begonnen, startte ik op 22 juni 1990 mijn eigen taxibedrijf. Ik had al een tijd voor een taxibedrijf gewerkt en dacht ‘dat kan ik beter’. Het was een spannende stap want ook al denk je het beter te weten, je moet je gelijk ook nog bewijzen. Maar het ging goed. Taxi Wielkens groeide uit van twee taxi’s tot een sterk regionaal taxibedrijf met een ruime vloot van luxe taxi’s, rolstoeltaxi’s en bussen voor groepen. Onze dienstverlening hebben we verbreed met onder andere zakelijke chauffeursdiensten, WMO-vervoer en leerlingenvervoer.
Persoonlijk én professioneel
De basis van ons bedrijf is mensenkennis. Daar blijf ik op hameren. Iedereen met een rijbewijs kan in een taxi rijden. Het zijn maar enkelen die zo goed met mensen overweg kunnen dat klanten altijd weer voor hen kiezen. Daar trainen wij onze chauffeurs op. Bovenop de noodzakelijke diploma’s volgen ze ook onze eigen interne opleiding. Zodat mijn chauffeurs altijd rijden zoals ik het voor ogen heb. Persoonlijk én professioneel. In de loop der jaren heeft dat geleid tot een trouwe klantenkring die nog dagelijks groeit.
Allerlei verhalen
Een taxichauffeur moet absoluut diplomatiek zijn. Je hebt met allerlei soorten mensen te maken en er kunnen bepaalde situaties ontstaan. Aangename maar ook minder aangename. Op een taxi rijden is dan ook een van de meest persoonlijke beroepen die er zijn. Je zit vaak alleen met de klant in één auto en je krijgt allerlei verhalen te horen. Na een tijdje rijden doe je heel veel mensenkennis op en weet je precies wat er speelt in de samenleving. Eigenlijk zou elke politicus een tijdje moeten rijden.
Vrouwelijke chauffeurs
Ondanks dat de taxiwereld een echte mannenwereld is hebben wij altijd ongeveer 30% vrouwelijke taxichauffeurs in dienst. Want een goede mix weerspiegelt de verhoudingen in de maatschappij en bevordert hoffelijk gedrag onderling en – even belangrijker – naar klanten. Dat straalt dan weer af op onze dienstverlening.
Duurzame keuze
Sinds ons bestaan hebben we ons altijd vernieuwd. Zo waren wij in 2003 een van de eerste taxibedrijven die elektrisch reden. Helaas was de tijd er nog niet rijp voor want de wagens hadden een te kleine actieradius en beschikten over te weinig ruimte voor de klant. Ik denk dat elektrisch rijden beslist de toekomst heeft. Daarna in 2006 als tussenoplossing hebben wij voor aardgas (groengas) gekozen. Op dit moment voldoen al onze voertuigen aan de EURO-6 norm.
Op naar de volgende 25 jaar
De komende jaren kan de taxibranche veel nieuwe uitdagingen verwachten. Zo zullen eisen aan de veiligheid en het comfort van klanten nog meer toenemen. Gaan we elektrisch rijden of op brandstofcellen? Waar gaat het heen met de zelfsturende auto? Ook de manier van het bestellen van een taxi en de daarbij behorende coördinatie van de logistiek zal drastisch veranderen. En bestaat particulier autobezit überhaupt nog in 2040? Wat er ook gebeurt de komende jaren, Taxi Wielkens zal altijd voor in het innovatietraject zitten.